Algemene voorwaarden Rooz Interieur
E-mail: info@rooz-interieur.nl
Website: www.rooz-interieur.nl
Artikel 1 – Definities
- Rooz Interieur: Rooz Interieur, gevestigd te Witharen, KvK-nummer 82929645.
- Klant: degene met wie Rooz Interieur een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: Rooz Interieur en Klant samen.
- Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Rooz Interieur .
- Rooz Interieur en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- Rooz Interieur en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Prijzen
- Rooz Interieur hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Rooz Interieur mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Rooz Interieur niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
- De consument mag de overeenkomst ongedaan maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.
- Rooz Interieur stelt de prijs van de dienstverlening vast op basis van de werkelijk bestede uren.
- De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Rooz Interieur, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Wanneer Rooz Interieur en de Klant voor een dienst een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Rooz Interieur mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
- Rooz Interieur moet de Klant tijdig laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- De klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- Rooz Interieur zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
- De consument mag de overeenkomst met Rooz Interieur opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
Artikel 4 – Betalingen en betalingstermijn
- Rooz Interieur mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
- De klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
- De betalingstermijnen die Rooz Interieur hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Rooz Interieur aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
- Rooz Interieur mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
- De Klant rekent producten direct af in de showroom of webshop tenzij anders afgesproken.
- Rooz Interieur mag bij het aangaan van de overeenkomst voor een dienst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
- De klant moet declaraties binnen 14 dagen na factuurdatum aan Rooz Interieur betalen, tenzij anders is afgesproken of op de factuur een andere betaaltermijn staat.
- De genoemde betalingstermijnen zijn fatale betalingstermijnen. Wanneer de Klant het bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, is hij dus automatisch in verzuim en in gebreke, zonder dat Rooz Interieur de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
10, Rooz Interieur mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling of een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de dienst.
Artikel 5 – Recht van reclame
- Wanneer de klant in verzuim is, mag Rooz Interieur het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
- Rooz Interieur maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
- Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk
retourneren aan Rooz Interieur, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
- Een consument mag een online aankoop binnen 7 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
- het product niet is gebruikt
- het geen product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
- het geen product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
- het geen product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen, zoals ondergoed of badkleding
- De verzegeling nog intact is, wanneer het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud, zoals dvd’s of cd’s
- het geen spoedreparatie betreft
- de consument niet heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
- het geen dienst betreft die met instemming van de consument volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de consument uitdrukkelijk heeft verklaard van het herroepingsrecht af te zien
Verder zijn uitgezonderd:
- onroerende zaken
- overeenkomsten voor een bedrag van minder dan €
De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
- op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
- zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
- zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
- De consument kan gebruikmaken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@rooz-interieur.nl.
- De consument moet het product binnen 7 dagen na het sturen van de mail in lid 3 terugsturen naar Rooz Interieur.
- Stuurt de consument het product niet binnen 7 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht terug, dan vervalt zijn herroepingsrecht.
Artikel 7 – Vergoeding van bezorgkosten
- Wanneer de consument op tijd zijn aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar Rooz Interieur heeft geretourneerd, dan zal Rooz Interieur eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.
- De kosten voor bezorgen komen voor rekening van de klant.
Artikel 8 – Vergoeding retourkosten
- Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan betaalt de consument de kosten daarvoor.
Artikel 9 – Opschortingsrecht
- Tenzij de klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 10 – Retentierecht
- Rooz Interieur kan gebruik maken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Rooz Interieur heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Rooz Interieur.
- Rooz Interieur is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 11 – Verrekening
- Tenzij de klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Rooz Interieur te verrekenen met een vordering op Rooz Interieur.
Artikel 12 – Eigendomsvoorbehoud
- Rooz Interieur blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Rooz Interieur met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
- Tot die tijd in lid 1 kan Rooz Interieur gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
- Wanneer Rooz Interieur gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Rooz Interieur van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 13 – Levering
- Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
- Levering vindt plaats bij Rooz Interieur, tenzij anders wordt afgesproken.
- Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
- Wanneer de klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Rooz Interieur zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
- Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Rooz Interieur kan tegenwerpen.
Artikel 14 – Levertijd
- De levertijden van Rooz Interieur zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
- De levertijd gaat in wanneer de Klant het bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een bevestiging heeft gekregen van Rooz Interieur.
- De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Rooz Interieur later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Rooz Interieur niet binnen 15 werkdagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en Rooz Interieur iets anders hebben afgesproken.
Artikel 15 – Feitelijke levering
- De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.
Artikel 16 – Transportkosten
- De klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en Rooz Interieur schriftelijk iets anders hebben afgesproken.
Artikel 17 – Verpakking en verzending
- Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Rooz Interieur niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
- Wanneer de klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Rooz Interieur. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Rooz Interieur niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
Artikel 18 – Verzekering
- De klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
- geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
- zaken van Rooz Interieur die bij de Klant aanwezig zijn
- zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
- De Klant geeft op eerste verzoek van Rooz Interieur de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 19 – Bewaring
- Wanneer de klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
- Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.
Artikel 20 – Intrekking opdracht
- Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
- Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht de verschuldigde vergoeding en de gemaakte onkosten van dienstverlener te betalen.
Artikel 21 – Klachtplicht
- Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
- Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Artikel 22 – Garantie
- Wanneer de klant en Rooz Interieur een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Rooz Interieur enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
- De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
- De garantie geldt niet:- in het geval van normale slijtage- voor schade ontstaan door ongevallen- voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product- voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant- wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld4. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die Rooz Interieur levert, gaat over op de Klant zodra deze juridisch of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product voor de Klant in ontvangst neemt.
Artikel 23 – Uitvoering van de overeenkomst
- Rooz Interieur voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
- Rooz Interieur mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
- De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
- De klant moet ervoor zorgen dat Rooz Interieur op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Zorgt de klant er niet voor dat Rooz Interieur tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.
Artikel 24 – Informatieverstrekking door de Klant
- De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Rooz Interieur.
- De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Rooz Interieur de betreffende bescheiden.
- Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Rooz Interieur redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 25 – Vrijwaring
- De klant vrijwaart Rooz Interieur tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Rooz Interieur geleverde producten en/of diensten.
Artikel 26 – Klachten
- De klant moet een door Rooz Interieur geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Rooz Interieur daarvan op de hoogte te stellen binnen 14 dagen na het vaststellen van de tekortkoming.
- Een consument moet uiterlijk binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming Rooz Interieur hiervan op de hoogte stellen.
- De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Rooz Interieur hierop gepast kan reageren.
- De klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Rooz Interieur .
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Rooz Interieur andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 27 – Ingebrekestelling
- De klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Rooz Interieur
- De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Rooz Interieur ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 28 – Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer Rooz Interieur een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 29 – Aansprakelijkheid Rooz Interieur
- Rooz Interieur is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer Rooz Interieur aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- Rooz Interieur is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer Rooz Interieur aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten(beroeps) aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 30 – Vervaltermijn
- Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Rooz Interieur vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 31 – Ontbinding
- De klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Rooz Interieur toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door Rooz Interieur nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Rooz Interieur in verzuim is.
- Rooz Interieur mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Rooz Interieur kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 32 – Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Rooz Interieur door de Klant niet aan Rooz Interieur kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen- computervirussen- stakingen- overheidsmaatregelen- vervoersproblemen- slechte weersomstandigheden- werkonderbrekingen
- Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Rooz Interieur 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Rooz Interieur kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Rooz Interieur de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- Rooz Interieur hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Rooz Interieur hiervan voordeel heeft.
Artikel 33 – Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Rooz Interieur de overeenkomst aanpassen. Dit geldt niet voor producten die de Klant heeft gekocht in een showroom.
Artikel 34 – Wijziging algemene voorwaarden
- Rooz Interieur mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Rooz Interieur altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal Rooz Interieur zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 35 – Overgang van rechten
- De klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Rooz Interieur aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Rooz Interieur.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 36 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Rooz Interieur bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 37 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Rooz Interieur is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Rooz Interieur, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 04 maart 2025